STOLTE FORELDRE: Datteren Tomine går i foreldrenes fotspor, og spilte Annie i en teateroppsetning. Morten og Camilla fikk tre barn sammen.
Foto: SCANPIX
TV-dokumentar
Snakker om skilsmissen
- Det tæret på ekteskapet å bli satt i skyggen, forteller Morten Harkets eks-kone Camilla.
SEHER.NO: - Jeg ville egentlig bare ha ham her hos meg. Mens han var ute på turné, bygget jeg opp forventninger til han skulle komme tilbkae. Det ble et forhold med ekstreme utfordringer, sier Camilla Malmquist Harket (43) i TV2-dokumentaren "Hele historien".
I programmet som sendes førstkommende torsdag er Morten Harkets eks-kone en av flere som forteller om hvordan det er å leve i skyggen av en kjendis.
I klare ordelag blir det hevdet at aha-stjernen jevnlig ble fristet av unge jenter som bød seg frem etter konserter. I tillegg antydes det at all oppmerksomheten var en av grunnene til at han ble skilt, skriver Se og Hør.
Superstjernen Morten og den svenske skuespilleren og artisten Camilla Malmquist giftet seg i 1989, og ble foreldre til tre barn i sitt ni år lange ekteskap - Jakob (16), Jonathan (15) og Tomine (12). Camilla satte sin egen karriere på hold for å være hjemme og ta seg av barna, mens Morten reiste verden rundt.
- Jeg hadde også en karriere, men alt handlet bare om Morten! Det ble veldig sårt og det slet på forholdet, vedkjenner Camilla.
Ifølge «Hele historien» raknet det tilsynelatende bunnsolide ekteskapet parallelt med a-has oppløsning tidlig på 1990-tallet.
- Men jeg bebreider ikke Morten for noe. Det var en rar omstilling for ham å komme hjem til sofakroken, etter å ha vært så høyt oppe på turné med så mye oppmerksomhet, og så skulle sitte og prate om bleier. Han kom jo egentlig hjem og sov, og da ble jeg frustrert, sier Camilla til VG.
Hun sier videre at det føltes riktig å delta i dokumentaren, spesielt for å fremheve det hun betegner som en kvinnesak, med tanke på at hun villig omprioriterte mye av livet sitt etter Morten.
Senere gjenopptok Camilla karrieren sin og ga i 1997 ut debutalbumet «Firsth breath». Hun er gift med musikerkjæresten Tommy La Verdi som hun fikk en datter med i sommer.
Morten Harket fikk i 2003 en datter med eks-kjæresten Anne Mette Undlien og er i dag samboer med Inez Andersson.
LES OGSÅ: -Hater "Take on me"
Av: Kjersti Haugtrø
Publisert: 2007-10-30 06:38:13